Na fotke je Adhiambo. Je jednou z mnohých afrických dievčat, ktorým hrozilo, že zostanú bez pomoci a vzdelania. Ak niekto čítal Roslingovu knihu Factfulness, tak by mal vedieť, prečo sa zrazu biely muž z bažín východoeurópskej alt right kultúry ako ja, zaujíma o osud africkej ženy žijúcej v extrémnej chudobe.
Okrem Brexitu sú tu aj iné veci, ktoré robí vláda Spojeného Kráľovstva. Ako jedna z mála bývalých koloniálnych mocností sa snaží svoje bývalé kolónie podporiť aj skutkami. Pragmatické. Pred výzvami dvadsiateho prvého storočia chvályhodné a asi tiež na DfID-e niekto čítal Roslinga, ktorý ako vieme prízvukoval, aby sme my maznáci z bohatej Európy hýčkali a opatrovali Afriku, pretože od nej záleží akú budúcnosť bude mať ľudstvo.
Keď presne pred rokom, 17. apríla 2018, vláda Spojeného kráľovstva potvrdila záväzok vo výške 212 miliónov libier na podporu vzdelávania dievčat žijúcich v extrémnej chudobe v spoločenstve bývalých britských kolónií Commonwealth, potešilo to nejedného svedka Roslingovho. V rámci tohto záväzku je určená pomoc na vzdelanie aj pre 973 000 dievčat z programu Girls‘ Education Challenge. Tento program je iniciatíva britskej vlády určenej na pomoc so vzdelávaním dievčat žijúcich v extrémnej chudobe, hlavne v Afrike. Program im poskytuje možnosť získať vzdelanie, postaviť sa na vlastné nohy a pomáhať ďaľším ľuďom uviaznutým extrémnej chudobe.
Jedným z problémov prečo sa nedarí znížiť extrémnu chudobu v Afrike, sú dievčatá absolvujúce nútené sobáše už vo veľmi mladom veku. Suma 212 miliónov libier na vzdelávanie pomôže takmer 1 miliónu chudobných dievčat, ktoré sú vystavené takémuto riziku. Program sa zameria na najťažšie dosiahnuteľné dievčatá v konfliktných zónach a so zdravotným postihnutím. Financie venované pre Girls’ Education Challenge idú priamo na podporu vzdelania aj pre Adhiambo z Kene. Keď mala Adhiambo štyri roky, nakazila sa detskou obrnou a vďaka tomu žije teraz s ťažkým telesným postihnutím. Svoj príbeh porozprávala britskému ministerstvu pre medzinárodný rozvoj (DfID).
Adhiambininy rodičia zomreli keď bola ešte veľmi mladá a tak si ju zobrala do opatery jej teta. Nemohla ju však požiadať, aby ju poslala do školy, pretože neboli na to žiadne peniaze a samozrejme prednosť mali jej vlastné deti. Potom, keď mala 12 rokov, Adhiambo bola znásilnená a vďaka tomu otehotnela. Pomoc získala až od charitatívnej organizácie Leonard Cheshire so sídlom v Spojenom kráľovstve, ktorá je podporovaná programom Girls’ Education Challenge. Vďaka tejto pomoci Adhiambo konečne získala prístup ku vzdelaniu. Vďaka vzdelaniu má teraz Adhiambo dôvod snívať o tom, čo chce byť v budúcnosti. Hovorí, že keď skončí školu, chce sa byť krajčírkou.
Adhiambo je jednou z mnohých dievčat v Afrike, ktorých životy sú pretransformované vďaka Girls‘ Education Challenge. Ako súčasť životy zachraňujúcej práce v medzinárodnom rozvoji, Spojené Kráľovstvo spustilo Girls‘ Education Challenge (GEC) v roku 2012 – pre pomoc dievčatám, ktoré sú najviac ohrozené tým, že nemajú prístup k vzdelávaniu.
GEC je najväčší globálny fond venovaný vzdelávaniu dievčat, jeho cieľom je zmeniť životy viac ako miliónu najviac marginalizovaných dievčat, vrátane takých ako je Adhiambo, so zdravotným postihnutím.
V súčasnosti má GEC rozbehnutých 27 projektov v 15 krajinách – z ktorých mnohé boli vážne zasiahnuté vojnovým konfliktom – vrátane Afganistanu, Ghany, Kene, Konžskej demokratickej republiky, Nigérie, Somálska, Tanzánie a Sierry Leone. Napríklad v Keni, odkiaľ pochádza Adhiambo, má GEC šesť rôznych projektov, z ktorých všetky pracujú na zlepšení vzdelávacích príležitostí pre viac ako 341.900 marginalizovaných dievčat v krajine.
Je dôležité zabezpečiť dievčatám žijúcim v extrémnej chudobe, aby mali prístup k vzdelaniu. Napriek tomu v niektorých regiónoch v Keni, kde je najvyššia úroveň chudoby, len 19 % dievčat je zaradených do školského systému.
Existuje niekoľko faktorov, prečo je to tak, mnohé z nich sú finančné. Podľa GEC, napríklad rodiny musia často platiť za vlastné učebnice, uniformy a platy učiteľov, čo sú náklady, ktoré nie sú schopné splniť. Mnohí rodičia musia robiť ťažké rozhodnutia o tom, ktoré dieťa dostane vzdelanie.
Deti tiež, keď navštevujú školu, neprispievajú do rodiny – vytvárajú tým veľké náklady na ich starostlivosť. To sťažuje rodinám, aby posielali deti do školy, keďže potrebujú okamžitý príjem. Veľkým problémom je aj rodová rovnosť, podľa na GEC rodičia často odmietajú vzdelávanie svojej dcéry v komunite, kde sa očakáva, že sa čoskoro vydajú a budú podporovať svojho manžela.
Celá debata | RSS tejto debaty