Recenzia knihy: Born To Walk

Dan Rubinstein je spisovateľ a novinár z Ottawy a bývalý redaktor v Canadian Geographic. V knihe skúma rôzne aspekty chôdze. Ako vplýva na telo, myseľ, spoločnosť, hospodárstvo, politiku, tvorivosť, ducha a rodinu. Kniha vás vezme na niekoľko trekov duchovného vykúpenia medzi domorodých komunitami v Quebecu, na pútnické trasy vo Walese a v Španielsku, do ulíc New Yorku, a na ďalšie exotické cesty v strednej Ázii, Japonsko. Ale kniha začína a končí v blízkosti autorovho domova, na predmestí hlavného mesta Kanady, kde autor žije. Záver je jednoduchý manifest obsahujúci tri slová: Kráčaj viac. Kdekoľvek.

Tak som to urobil. Do dvoch týždňov som mal na nohách otlaky a uvedomil som si, že potrebujem úplne nové, pohodlné topánky. Stratil som pár kíl. Prišiel na plno kreatívnych nápadov a riešení, vrátil som sa domov bez stresu. Ako som sa vstrebával každú novú lekciu z knihy, nechal som ovládať moju myseľ chôdzov. Zistil som, že chôdza vás lepšie prepojí s prírodou (aj s mestskou zeleňou), ukážu sa vám rytmy vášho mesta a na ulici spoznáte cudzích ľudí. Naučil som sa, že chôdza zvyšuje vašu schopnosť myslieť odlišne, myslíte na niekoľko paralelných myšlienok naraz a ľahšie sa hľadajú nové riešenia. A čo je najdôležitejšie, zistil som, že chôdza je proces. Cieľ nie je koniec, je to len ďalší dôvod, prečo chodiť.

Štýl písania je kompaktný a rýchly. Dan ovláda rozprávanie, má humorné sebapodceňovanie. Kritikom svojim štýlom pripomína  Billa Brysona. Takže to nie je žiadne prekvapenie, keď Dan vo svojej knihe odkazuje na klasický Billov turistický denník A Walk in the Woods: Rediscovering America on the Appalachian Trail.

Knihe však chýbajú dve veci. Prvá. Nie je zrejmé, ako môžu ľudia, ktorí nemôžu chodiť z fyzických alebo iných dôvodov ťažiť z knihy. Určite to nie je príjemné čítanie pre niektorých z nich.

Druhá vec je práca. Ako môžu zamestnávatelia podporiť chôdzu, ak na to dopláca dochádzka počas pracovného dňa? Spisovateľ Dan Rubinstein má väčšiu pružnosť plánovania, ako priemerný administratívny pracovník a oveľa viac možností, ako niekto v priemysle alebo v obchode. Ak má niekto osvieteného zamestnávateľa, tak sa mu o chôdzi ľahko hovorí. Väčšinu spoločenských zmien je potrebné vykonať zhora nadol nie len zdola nahor.

To však neznamená, že túto knihu nechválim. Aj taká jednoduchá zmena životného štýlu akou chôdza je, má prospech na moju myseľ, telo a všeobecné blaho. Chodievam kedykoľvek je to možné, bez slúchadiel na ušoch, pretože treba do procesu chôdze zapojiť všetky zmysly. Počas chôdze vnímam, čo sa deje okolo mňa, vidím nové veci každý deň , prírodu, budovu školy postavnú v roku 1920, pamätník vojny, ľudí.

Kráčaj. Kdekoľvek.

Blog Dana Rubinsteina: borntowalk.org

Kniha Born To Walk v internetovom obchode amazon.co.uk

Lavrov hľadá nových priateľov do bunkra. . . na dne afrického kontinentu

03.06.2023

Info Napalm – Informácie, Správy, Analýzy Nebuďte prekvapení, ak zrazu uvidíte ruského Führera v bedrovom rúške a s oštepom: Putin sa pred africkými lídrami aktívne vydáva za ich priateľa, pretože… sú jediní, ktorých „priateľstvo“ si ešte môže kúpiť. 🫵🏼 V júli potkan z bunkra organizuje summit „Rusko – Afrika“, kam pricestujú lídri [...]

Západ sa spamätáva zo strachu z červených čiar Kremľa

03.06.2023

Hrozba ruskej eskalácie by sa nemala ani brať do úvahy: Západ sa spamätáva zo strachu z červených čiar Kremľa. Ukazuje sa, že USA bezdôvodne odmietli dodať Ukrajine nové zbrane… to všetko na základe celej vedy s názvom „Zvládanie rizika eskalácie vojny“. Teraz sa ukazuje, že veda je pochybná a tiež strach Washingtonu z predstieranej agresivity Moskvy. Bidenova [...]

Ukrajinská hybridná vojna na území ruského Mordoru

30.05.2023

Ukrajina začala hybridnú vojnu. Američania to nazývajú tvarovacie operácie. Najvyšší veliteľ bunkra môže zakrývať smrť viac ako 200 000 svojich vojakov vo vojne, ale nebude môcť zamaskovať drony nad Moskvou a sabotážne akcie po celej krajine. Pandémia hystérie v ruských močiaroch má byť finále tejto fázy vojny. 🫵🏼 Shaping operations (SO) je v doslovnom preklade [...]

vojna na Ukrajine, Charkov

Poľsko chce poslať Ukrajincov domov bojovať. Podľa ministra sú Poliaci pobúrení, keď vidia mladých z Ukrajiny vysedávať v ich kaviarňach

25.04.2024 06:24