Recenzia knihy: Born To Walk

9. júna 2015, ÚB, Nezaradené

Dan Rubinstein je spisovateľ a novinár z Ottawy a bývalý redaktor v Canadian Geographic. V knihe skúma rôzne aspekty chôdze. Ako vplýva na telo, myseľ, spoločnosť, hospodárstvo, politiku, tvorivosť, ducha a rodinu. Kniha vás vezme na niekoľko trekov duchovného vykúpenia medzi domorodých komunitami v Quebecu, na pútnické trasy vo Walese a v Španielsku, do ulíc New Yorku, a na ďalšie exotické cesty v strednej Ázii, Japonsko. Ale kniha začína a končí v blízkosti autorovho domova, na predmestí hlavného mesta Kanady, kde autor žije. Záver je jednoduchý manifest obsahujúci tri slová: Kráčaj viac. Kdekoľvek.

Tak som to urobil. Do dvoch týždňov som mal na nohách otlaky a uvedomil som si, že potrebujem úplne nové, pohodlné topánky. Stratil som pár kíl. Prišiel na plno kreatívnych nápadov a riešení, vrátil som sa domov bez stresu. Ako som sa vstrebával každú novú lekciu z knihy, nechal som ovládať moju myseľ chôdzov. Zistil som, že chôdza vás lepšie prepojí s prírodou (aj s mestskou zeleňou), ukážu sa vám rytmy vášho mesta a na ulici spoznáte cudzích ľudí. Naučil som sa, že chôdza zvyšuje vašu schopnosť myslieť odlišne, myslíte na niekoľko paralelných myšlienok naraz a ľahšie sa hľadajú nové riešenia. A čo je najdôležitejšie, zistil som, že chôdza je proces. Cieľ nie je koniec, je to len ďalší dôvod, prečo chodiť.

Štýl písania je kompaktný a rýchly. Dan ovláda rozprávanie, má humorné sebapodceňovanie. Kritikom svojim štýlom pripomína  Billa Brysona. Takže to nie je žiadne prekvapenie, keď Dan vo svojej knihe odkazuje na klasický Billov turistický denník A Walk in the Woods: Rediscovering America on the Appalachian Trail.

Knihe však chýbajú dve veci. Prvá. Nie je zrejmé, ako môžu ľudia, ktorí nemôžu chodiť z fyzických alebo iných dôvodov ťažiť z knihy. Určite to nie je príjemné čítanie pre niektorých z nich.

Druhá vec je práca. Ako môžu zamestnávatelia podporiť chôdzu, ak na to dopláca dochádzka počas pracovného dňa? Spisovateľ Dan Rubinstein má väčšiu pružnosť plánovania, ako priemerný administratívny pracovník a oveľa viac možností, ako niekto v priemysle alebo v obchode. Ak má niekto osvieteného zamestnávateľa, tak sa mu o chôdzi ľahko hovorí. Väčšinu spoločenských zmien je potrebné vykonať zhora nadol nie len zdola nahor.

To však neznamená, že túto knihu nechválim. Aj taká jednoduchá zmena životného štýlu akou chôdza je, má prospech na moju myseľ, telo a všeobecné blaho. Chodievam kedykoľvek je to možné, bez slúchadiel na ušoch, pretože treba do procesu chôdze zapojiť všetky zmysly. Počas chôdze vnímam, čo sa deje okolo mňa, vidím nové veci každý deň , prírodu, budovu školy postavnú v roku 1920, pamätník vojny, ľudí.

Kráčaj. Kdekoľvek.

Blog Dana Rubinsteina: borntowalk.org

Kniha Born To Walk v internetovom obchode amazon.co.uk